LärarfokusArtiklar

Så lyckades Hallsta Skola skapa fokus och framgång

Lykke Plöen
Sep 3

Det är lunchrast på Hallsta Skola i Norrtälje. På skolgården skrattar barnen medan solen glittrar över det gula huset. Dörrarna till skolbyggnaden är låsta, och inne i personalrummet sitter arbetslaget F-6 samlat. Det är här, i ett rum fyllt av engagemang, nyfikenhet och gemenskap, som något speciellt har vuxit fram.

En framgångsresa byggd på gemenskap

Det senaste året har Hallsta Skola lyckats vända utvecklingen. Resultaten har stigit – särskilt i matematik – och samtidigt har arbetsglädjen vuxit. Men det handlar inte om några hemliga metoder eller magiska formler.

När vi besöker skolan blir det snabbt tydligt: framgången ligger i relationerna.

I personalrummet möts vi av ett arbetslag som pratar med varandra, delar tips och lyfter utmaningar tillsammans. De stöttar varandra, bygger gemensamma strategier och låter varje elev stå i centrum. Det är den sortens sammansvetsade lagarbete som gör skillnad – inte bara för elevernas resultat, utan för deras trivsel, motivation och framtidstro.

I klassrummet

I klassrummet hos Sara Abozarad i 5A är det nästan knäpptyst. Två elever står vid tavlan och löser dagens uppgift. Längst bak sitter två andra elever som får hjälp av Sara på arabiska. Blickarna är fokuserade, pennorna rör sig snabbt. På sida sex i matteboken  arbetar eleverna intensivt – och det märks att alla är med. Avslutningsvis är det dags att räkna i Magma. På så vis ser Sara snabbt hur väl eleverna har hängt med på dagens lektion.

Datadriven undervisning

Lärarna på Hallsta använder Magma för att göra återkommande screeningar i taluppfattning samt NCMs Förstå och använda tal, för att följa upp resultaten och för att få snabb feedback. Den automatiska rättningen frigör tid – tid som istället läggs på att planera bättre lektioner, bygga interaktiva klassrum och möta elevernas individuella behov.

Som Maria Litfeldt uttrycker det:

Det underlättar vårt jobb oerhört.

Det handlar inte om att ersätta lärarna. Det handlar om att ge dem mer utrymme för det de gör bäst: undervisa, inspirera och bygga relationer.

En hyllning på Sveriges lärares dag

Hallsta Skolas resa visar vad som är möjligt när ett arbetslag samarbetar, stöttar varandra och låter elevernas behov stå i centrum. Det är ett bevis på att när lärarna får rätt verktyg, rätt stöd och rätt förutsättningar – då kan resultaten lyfta på riktigt.

Sveriges lärares dag vill vi hylla lärarna på Hallsta och alla andra runt om i landet som, varje dag, gör skillnad i elevernas liv.

Tack för att ni visar vägen. 🌟

Boka en demo
LärarfokusArtiklar

Så lyckades Hallsta Skola skapa fokus och framgång

Det är lunchrast på Hallsta Skola i Norrtälje. På skolgården skrattar barnen medan solen glittrar över de gula byggnaderna. Dörrarna till skolbyggnaden är låsta, och inne i personalrummet sitter arbetslaget F-6 samlat. Det är här, i ett rum fyllt av engagemang, nyfikenhet och gemenskap, som något speciellt har vuxit fram.
Lykke Plöen
Sep 3

Det är lunchrast på Hallsta Skola i Norrtälje. På skolgården skrattar barnen medan solen glittrar över det gula huset. Dörrarna till skolbyggnaden är låsta, och inne i personalrummet sitter arbetslaget F-6 samlat. Det är här, i ett rum fyllt av engagemang, nyfikenhet och gemenskap, som något speciellt har vuxit fram.

En framgångsresa byggd på gemenskap

Det senaste året har Hallsta Skola lyckats vända utvecklingen. Resultaten har stigit – särskilt i matematik – och samtidigt har arbetsglädjen vuxit. Men det handlar inte om några hemliga metoder eller magiska formler.

När vi besöker skolan blir det snabbt tydligt: framgången ligger i relationerna.

I personalrummet möts vi av ett arbetslag som pratar med varandra, delar tips och lyfter utmaningar tillsammans. De stöttar varandra, bygger gemensamma strategier och låter varje elev stå i centrum. Det är den sortens sammansvetsade lagarbete som gör skillnad – inte bara för elevernas resultat, utan för deras trivsel, motivation och framtidstro.

I klassrummet

I klassrummet hos Sara Abozarad i 5A är det nästan knäpptyst. Två elever står vid tavlan och löser dagens uppgift. Längst bak sitter två andra elever som får hjälp av Sara på arabiska. Blickarna är fokuserade, pennorna rör sig snabbt. På sida sex i matteboken  arbetar eleverna intensivt – och det märks att alla är med. Avslutningsvis är det dags att räkna i Magma. På så vis ser Sara snabbt hur väl eleverna har hängt med på dagens lektion.

Datadriven undervisning

Lärarna på Hallsta använder Magma för att göra återkommande screeningar i taluppfattning samt NCMs Förstå och använda tal, för att följa upp resultaten och för att få snabb feedback. Den automatiska rättningen frigör tid – tid som istället läggs på att planera bättre lektioner, bygga interaktiva klassrum och möta elevernas individuella behov.

Som Maria Litfeldt uttrycker det:

Det underlättar vårt jobb oerhört.

Det handlar inte om att ersätta lärarna. Det handlar om att ge dem mer utrymme för det de gör bäst: undervisa, inspirera och bygga relationer.

En hyllning på Sveriges lärares dag

Hallsta Skolas resa visar vad som är möjligt när ett arbetslag samarbetar, stöttar varandra och låter elevernas behov stå i centrum. Det är ett bevis på att när lärarna får rätt verktyg, rätt stöd och rätt förutsättningar – då kan resultaten lyfta på riktigt.

Sveriges lärares dag vill vi hylla lärarna på Hallsta och alla andra runt om i landet som, varje dag, gör skillnad i elevernas liv.

Tack för att ni visar vägen. 🌟

More episodes

No items found.