PressreleasePress release

Marks kommun satsar på matematiken genom samarbete med Magma

Lykke Plöen
Jun 4

Marks kommun har inlett ett kommunövergripande samarbete med Magma för att stärka matematikundervisningen med hjälp av data. Under höstterminen kommer kommunen påbörja implementeringen, och Ulrika Andersson, speciallärare på Sätilaskolan 7-9 och central förstelärare i matematik, berättar om möjligheterna med samarbetet. 

Behov av undervisningsstöd och kartläggningsmaterial

Marks kommun har under en tid kämpat med låg måluppfyllelse i matematik, där Ulrika nu är delaktig i att skriva fram en matematikplan. Som en del av planen ingår ett tydligt behov av regelbundna kartläggningar för att fånga upp elever som riskerar att hamna i matematiksvårigheter i så tidigt stadie som möjligt.

“Att det går lätt att genomföra testet i Magma och få en fin och bra sammanställning av hur eleverna ligger till både på grupp och individnivå är mycket tidsbesparande. Bra också att huvudman har möjlighet att följa vad som sker på skolorna.” berättar Ulrika.
“Eleverna uppskattar ett alternativ till boken också, och för en del elever har det till och med lett till att deras motivation och arbetsinsats ökat” fortsätter hon.
Ser fram emot att öka måluppfyllelsen

I och med att de kommer igång med screeningar och med det får en bild över elevernas kunskapsläge, kan de arbeta mer riktat till både grupp och individ. Som lärare ser Ulrika fram emot automatiseringar inom de administrativa arbetsuppgifterna.

“Manuella rättningar och analyser har dragit ut på tiden och resultaten har mer blivit ett konstaterande än ett fortsatt arbete kring elevers utvecklingsbehov. Nu får vi ett resultat direkt som kan börja analyseras och undervisningen kan planeras utifrån det behov som framkommit. Vilket jag hoppas ska ge positivt resultat i elevernas måluppfyllelse!”
"Elever blir lätt distraherade när de använder digitala läromedel då de ofta hamnar på andra sidor. Men jag är för Magma, här är ett bra verktyg för både lärare och elever. Eleverna blir motiverade och kan hålla fokus på uppgiften."

Marks kommuns samarbete med Magma är ett tydligt steg mot att stärka matematikundervisningen med hjälp av en tydlig målsättning och samlad data.

Boka en demo
PressreleasePress release

Marks kommun satsar på matematiken genom samarbete med Magma

Lykke Plöen
Jun 4

Marks kommun har inlett ett kommunövergripande samarbete med Magma för att stärka matematikundervisningen med hjälp av data. Under höstterminen kommer kommunen påbörja implementeringen, och Ulrika Andersson, speciallärare på Sätilaskolan 7-9 och central förstelärare i matematik, berättar om möjligheterna med samarbetet. 

Behov av undervisningsstöd och kartläggningsmaterial

Marks kommun har under en tid kämpat med låg måluppfyllelse i matematik, där Ulrika nu är delaktig i att skriva fram en matematikplan. Som en del av planen ingår ett tydligt behov av regelbundna kartläggningar för att fånga upp elever som riskerar att hamna i matematiksvårigheter i så tidigt stadie som möjligt.

“Att det går lätt att genomföra testet i Magma och få en fin och bra sammanställning av hur eleverna ligger till både på grupp och individnivå är mycket tidsbesparande. Bra också att huvudman har möjlighet att följa vad som sker på skolorna.” berättar Ulrika.
“Eleverna uppskattar ett alternativ till boken också, och för en del elever har det till och med lett till att deras motivation och arbetsinsats ökat” fortsätter hon.
Ser fram emot att öka måluppfyllelsen

I och med att de kommer igång med screeningar och med det får en bild över elevernas kunskapsläge, kan de arbeta mer riktat till både grupp och individ. Som lärare ser Ulrika fram emot automatiseringar inom de administrativa arbetsuppgifterna.

“Manuella rättningar och analyser har dragit ut på tiden och resultaten har mer blivit ett konstaterande än ett fortsatt arbete kring elevers utvecklingsbehov. Nu får vi ett resultat direkt som kan börja analyseras och undervisningen kan planeras utifrån det behov som framkommit. Vilket jag hoppas ska ge positivt resultat i elevernas måluppfyllelse!”
"Elever blir lätt distraherade när de använder digitala läromedel då de ofta hamnar på andra sidor. Men jag är för Magma, här är ett bra verktyg för både lärare och elever. Eleverna blir motiverade och kan hålla fokus på uppgiften."

Marks kommuns samarbete med Magma är ett tydligt steg mot att stärka matematikundervisningen med hjälp av en tydlig målsättning och samlad data.

More episodes

No items found.