Kungsälvs kommun har nu inlett ett omfattande samarbete med Magma för att stärka elevernas matematikkunskaper och öka måluppfyllelsen bland kommunens cirka 4 800 grundskoleelever. Samarbetet kommer att ge elever och lärare nya möjligheter till individanpassad undervisning och direkt återkoppling på såväl svar som .
Maria Gangby, förstelärare i matematikundervisning på Munkegärdeskolan (åk 7-9) och matematikutvecklare i Kungsälvs kommun, berättar om bakgrunden till samarbetet:
Efter en omfattande testperiod där framförallt mellanstadieskolorna engagerat sig mycket såg vi tydligt att Magmas verktyg hade utvecklats positivt sedan vi först prövade det för några år sedan. Responsen från både elever och lärare har varit mycket positiv, inte minst tack vare plattformens uppdaterade screeningfunktion som ger omedelbar och tydlig feedback.
Gangby framhåller även värdet av att snabbt kunna analysera och jämföra resultat mellan skolor, klasser och elever, något som underlättar för lärarna att individanpassa undervisningen och därmed förbättra elevernas resultat.
– Redan efter några månader har vi sett att måluppfyllelsen i matematik ökat betydligt i mina egna klasser. Möjligheten att erbjuda individanpassade uppgifter innebär att alla elever får jobba utifrån sina egna förutsättningar, säger Maria Gangby.
Hon betonar också vikten av digitala hjälpmedel i undervisningen, något som är en självklar del av elevernas framtida arbetsliv och vardag:
– Vi behöver lära våra elever att använda digitala verktyg effektivt, eftersom de redan är en naturlig del av deras vardag utanför skolan.
Samarbetet med Magma är nu igång över hela kommunen och förväntas bidra till fortsatt utveckling och förbättring inom matematikundervisningen.